Alles wat aandacht krijgt, groeit!

Deze uitspraak van Aristoteles kun je op alle gebieden van je leven toepassen. Als jij al een paar nachten slecht hebt geslapen en je blijft er steeds maar over bezig, voel je je steeds ellendiger. Als je blijft foeteren op die persoon die jou toch echt heel onterecht heeft behandeld, en als je daar dan ook nog eens met anderen over praat, voel je je boosheid groeien. Je houdt als het ware een negatieve emotie in stand door het steeds te blijven herhalen. Door het aandacht te blijven geven. En alles wat je aandacht geeft, groeit!

En hoe zit dat dan met eten?

Als jij graag gezonder wilt gaan eten en minder wilt gaan snoepen, werkt het dus averechts als je steeds maar denkt aan alles wat je niét wilt. Bijvoorbeeld die lekkere chocoladereep die je in je kast hebt liggen. Door daar steeds aan te denken, kan het haast niet anders of je krijgt steeds meer zin in chocolade. Tot het bijna onvermijdelijk is dat je ‘m dan maar gewoon opeet.

Denk aan wat je wél wilt!

Het is heel belangrijk om te focussen op wat je wél wilt! Denk aan die lekkere appel die je ’s morgens al hebt klaargelegd om halverwege de ochtend op te peuzelen. Verheug je op je gezonde volkoren boterham tijdens je lunchpauze. Bedenk dat als je straks met trek thuis komt en nog niet aan de avondmaaltijd toe bent, er een lekker bakje yoghurt met wat fruit op je wacht om de ergste honger te stillen. Door te zorgen voor gezonde en lekkere dingen op je dagmenu en je daarop te focussen, is het makkelijker om je aan je voornemens te houden. En word je steeds sterker. Alles wat je aandacht geeft, groeit!

Planning

Dit advies staat of valt natuurlijk met een goede planning. Als je een lekker stuk fruit wilt en je hebt dat niet bij je of in huis, dan is dat lastig. Dan loop je het risico dat je dan maar wat anders pakt. Daarom is het belangrijk dat je vooraf goed nadenkt over wat je de komende dag wilt eten. En dan gaat het niet alleen over de drie hoofdmaaltijden, maar ook over de tussendoortjes. Door dat goed te plannen en door je gedachten daarop te richten, kun je de rest loslaten. En kom je minder snel in verleiding.

Wat er niet is…..!

Ik heb hierbij nog een tip voor je. Als je helemaal niet in de verleiding wilt komen, is het nog beter om te zorgen dat die reep er helemaal niet ligt (dat had je zelf natuurlijk ook al lang bedacht…..!) Dan kán je het niet eens aandacht geven!