Al genoeg bewogen vandaag?

Ik zal het maar eerlijk toegeven. Er zijn dagen dat ik echt te weinig beweeg. Als ik een ‘kantoordagje’ heb, is het een hele uitdaging om aan mijn zelf gestelde doel van 10.000 stappen te komen. En dat terwijl ik toch echt een liefhebber van lopen ben.

Gezond

Iedereen weet het…. bewegen is goed voor je! De mens is niet geschapen om de hele dag op een stoel te zitten. En juist dat is iets wat we tegenwoordig met z’n allen op grote schaal doen. Maar als je zit, kan je lichaam niet optimaal functioneren. Om alles lekker te laten werken, is het van belang dat alles goed blijft stromen. Dat is beter voor hart- en bloedvaten en ook voor je hersenen. Door meer te bewegen, verminder je het risico op ziektes op dat gebied. Maar ook je darmen werken beter als jij meer in beweging komt. Kortom, je lijf is je dankbaar als je van de stoel afkomt!

Afvallen en bewegen

Hoewel genoeg bewegen altijd een gezonde keuze is, is het juist als je wilt afvallen van essentieel belang dat je eens kritisch kijkt naar hoeveel je nu écht aan beweging doet. Door te bewegen breng je je verbranding omhoog, krijg je een betere conditie en daardoor voel je je ook meteen fitter. Soms denk je dat je best veel beweegt, maar valt het in de praktijk toch behoorlijk tegen. Daarom ben ik zelf een echte fan van een stappenteller. Het maakt mij bewust van wat ik nu feitelijk loop op een dag. En soms geeft me dat net dat zetje dat ik nodig heb om na het avondeten toch nog een rondje te gaan lopen.

Richtlijnen

Maar wat is nu ‘genoeg’? Het advies is om minstens 5 x per week 30 minuten matig tot zwaar intensief te bewegen (bijv. wandelen, fietsen) . Als je wilt afvallen, dan is het advies zelfs om elke dag minstens 60 minuten te bewegen. Doe daarnaast minstens 2 x per week spier- en botversterkende activiteiten. En voorkom veel en lang achter elkaar stilzitten.

Kan dat: genoeg sporten en toch te weinig bewegen?

Ja, dat kan! Het is geweldig als het je lukt om in je dagelijkse leven voldoende te bewegen. Gefeliciteerd! Toch kan zijn dat je ondanks dat ‘te weinig’ beweegt. Vooral als je zittend werk hebt of veel achter een beeldscherm zit, is het belangrijk dat je regelmatig even van je stoel komt. Door liefst ieder half uur even in de benen te komen, voorkom je dat sommige lichaamsprocessen niet meer lopen zoals het moet. Ieder half uur, is best vaak. Maar het helpt al als je zelf je koffie inschenkt (en ook voor de mensen om je heen), even langs een collega loopt in plaats van hem een mailtje te sturen, je telefoongesprekken zoveel mogelijk staand of lopend te voeren, regelmatig een glas water te pakken in plaats van een flesje enz. enz. Zo kun je heel eenvoudig je lichaam in beweging houden en alles in je lijf lekker laten stromen.

Sta nú even op!

Ik durf er heel wat onder te verwedden dat jij op dit moment zit. Sta dan nú even op! Strek je benen, loop een rondje door de kamer, ga naar het toilet, maak een dansje…. Kortom, kom in beweging! Ík ga dat in elk geval wél even doen. Want, eh…… de beste stuurlui…;(

Succes en veel plezier!!!