‘Lichter Leven’ Ommetje Challenge

Je kent het wel…. Vol goede voornemens begonnen, op 1 januari! “Dit keer ga ik écht gezonder eten! En natuurlijk ook meer bewegen!” Maar helaas! De eerste week is vaak nog nauwelijks voorbij, of de klad komt er al in. “Vandaag lukt me niet, maar mórgen…!” En misschien lukt het je prima om de volgende dag de draad weer op te pakken. Maar misschien ook niet. En denk je “Ach, ik heb nu toch al een dag gemist. Het heeft eigenlijk toch geen zin meer. Het gaat me toch niet lukken! Laat ook maar zitten……”

Ja, zo gaat het meestal met goede voornemens! Wie kent dat niet?!

De beste manier om dit te voorkomen, is te zorgen dat je een stok achter de deur hebt. En daarom mijn oproep: kom ‘samen’ in beweging! Doe mee aan de ‘Lichter Leven’ Ommetje Challenge.

Kom in beweging

Aanstaande dinsdag, 11 januari 2022, start de ‘Lichter Leven’ Ommetje Challenge. Deze challenge eindigt na 66 dagen op donderdag 17 maart. Waarom 66 dagen? Dit is de gemiddelde periode die een mens nodig heeft om zich een nieuwe gewoonte eigen te maken. Maar nogmaals, dit is een gemiddelde. Soms gaat het sneller, soms duurt het langer.

Ik daag je graag uit om aan de ‘Lichter Leven’ Ommetje Challenge mee te doen. Het mooie van een Ommetje Challenge is dat je als individu volledig coronaproof kunt meelopen in een grote virtuele loopgroep. Hierdoor zorg jij zelf dat je een stok achter de deur hebt om dagelijks de (wandel)schoenen aan te trekken en de deur uit te gaan.

Door de Ommetjes app van de Hersenstichting op je telefoon te zetten en je aan te melden voor het ‘Lichter Leven’ team, kun je eenvoudig meelopen. Het enige wat je dan nog hoeft te doen, is als je gaat lopen (minimaal 20 minuten) de app te starten. De rest gaat dan vanzelf.

Doel challenge

Het doel van deze challenge is om jou dagelijks in beweging te laten komen. Lopen is ten eerste een perfect middel om af te vallen, maar is ook goed voor je algehele gezondheid. Door minimaal 30  minuten per dag lekker door te lopen, ondervind je al diverse gezondheidsvoordelen.

Wandelen is goed ….

  • voor je hersenen
  • voor een betere conditie van hart en bloedvaten
  • voor verlaging van bloeddruk en cholesterolgehalte
  • voor sterkere spieren en botten
  • voor je longen
  • tegen stress
  • voor een betere stofwisseling
  • bij een trage darmwerking
  • voor een verbetering van je nachtrust

En, daar komt-ie nogmaals:

  • OM AF TE VALLEN!!!

Afvallen: minder eten, meer bewegen

Het klinkt zo eenvoudig: om af te vallen moet je minder eten en meer bewegen. Ofwel, meer calorieën verbranden dan je naar binnen werkt. Maar hoe werkt dat in de (wandel)praktijk?

Als je stevig doorloopt in een tempo van 5 km p/uur, verbrand je ongeveer 60 calorieën per kilometer. Dit komt neer op zo’n 300 calorieën in een uur. Zou je iedere dag een uur lopen, dan is dat per week 2.100 calorieën en per vier weken 8.400 calorieën. Als je dan bedenkt dat  je om een kilo lichaamsvet te verliezen zo’n 7.000 calorieën moet verbranden, zou je in een maand tijd ruim een kilo kunnen afvallen zonder wat te veranderen aan je voedingspatroon. Tel uit je winst als je dan tegelijkertijd ook bewuster gaat eten en drinken!

“Maar hoeveel moet ik dan lopen?”

De gezondheidsvoordelen beginnen al bij 20 minuten aaneengesloten stevig doorlopen. Maar als je wilt afvallen, is het aan te raden om minimaal 30 minuten achter elkaar te lopen en liefst nog langer. Vetverbranding komt namelijk pas goed op gang na ongeveer 2.000 stappen, ofwel zo’n 20 minuten. Dus hoewel de Ommetjes app uitgaat van 20 minuten per keer, is het voor je gewicht en je vetverbranding beter om langer door te lopen.

Voordelen wandelen

Allereerst natuurlijk de eerder genoemde gezondheidsvoordelen. Maar het mooie van wandelen is, dat het geen geld kost. Een paar fijne schoenen en een goede jas zijn eigenlijk het enige wat je echt nodig hebt. Verder ben je vrij om te gaan wanneer het jou het beste uitkomt. Natuurlijk kan het stimuleren wanneer je met een wandelmaatje afspreekt, maar in principe is het: schoenen aan en gáán.

Tips

Probeer lekker door te lopen in een actieve loophouding. Loop rechtop, span je buikspieren aan en gebruik je armen. Verhoog je tempo als dat mogelijk is. En zorg dat je genoeg vocht binnen krijgt, vooral als het warm is.

Valkuil

Denk niet na een (langere) wandeling: “Nu heb ik wel wat extra’s verdiend!” Als je de extra verbrande calorieën direct weer aanvult, val je nog niets af. Drink eerst een glas water/thee. De kans is groot dat de behoefte om wat te eten, dan al snel minder is. En geniet bewust van het gevoel van voldoening dat je wat gedaan hebt. Je hebt het maar mooi gedaan! Top!

En mocht je het gevoel hebben dat je toch echt wat moét eten, neem dan iets gezonds. Bijvoorbeeld een stuk fruit of een klein schaaltje (magere/halfvolle) yoghurt/kwark. Beperk de calorieën!

HOE GAAT HET IN Z’N WERK?

Meld je zo snel mogelijk aan door mij je e-mailadres te sturen. Dit kan door een persoonlijk berichtje via Facebook, een mailtje naar LichterLeven2020@gmail.com of via het contactformulier op de website. Ook een appje naar 06-11474127 is mogelijk. Let op! Aanmelden kan tot uiterlijk maandag 10 januari 17.00 uur!

Aanmelden kan tot maandag 10 januari – 17.00 uur

Maandagavond 10 januari ontvang je dan per e-mail een code om je aan te melden bij het ‘Lichter Leven’ team. Als je dit hebt gedaan, ben je klaar voor de challenge en kun je dinsdag direct starten.

Aan het einde van de challenge komt er als het goed is een winnaar uit de bus. Voor degene met de meeste punten is er een prijs. Wat dat is, blijft nog even een verrassing. Al is eigenlijk iedereen die meedoet al op voorhand een winnaar! Kijk nog maar eens naar alle pluspunten van dagelijks lopen!

Meld je aan!

Kom in beweging en doe mee. Neem de eerste stap en meld je nu aan. En deel dit bericht in jouw vriendenkring. Je gunt hen toch ook al die voordelen van meer beweging?!

 

1 gedachte over “‘Lichter Leven’ Ommetje Challenge”

Plaats een reactie