Hoe blijft kerst licht?

Nog niet zo heel lang geleden leek het er nog op dat we weer voorzichtig een beetje op de ouderwetse manier kerst zouden kunnen vieren. Met familie en/of vrienden samen zijn onder het genot van een hapje en een drankje. Maar helaas…. omikron zorgt voor een kink in de kabel.

Ik weet niet hoe jullie dat hebben ervaren, afgelopen zaterdagavond, maar ik moest wel even slikken. Een harde lockdown. Maximaal 4 gasten met kerst….. Daar gaat onze hoop! Want hoewel ik niet van grote bijeenkomsten houd, verheugde ik me er dit jaar enorm op om eindelijk weer samen met onze familie kerst te vieren. Maar helaas…. Onze gezondheid gaat boven alles. Het is nog even niet anders. We houden het dan ook maar op ‘klein is ook fijn!’.

Maar hoe ga jij de komende kerstdagen invullen? Heb je al groots ingeslagen en moet je nu alles met maar een paar mensen opeten? Of moet je je boodschappen nog allemaal doen?  Dat is in dit geval een voordeel! Nu kun je tenminste nog op de laatste ontwikkelingen inspringen.

Heb je trouwens al te veel in huis gehaald, kijk of je het kunt invriezen. Of misschien kun je het geven aan mensen die het wel kunnen gebruiken. Weggooien is in mijn ogen de slechtste optie.

Valkuil

Ja…. en dan! Het risico bestaat dat we onszelf wijsmaken dat het prima is om het gebrek aan een groter gezelschap te compenseren met extra veel lekkers. Want ja, je mag jezelf toch best een beetje extra verwennen als corona alles in het honderd stuurt?! Toch??

‘Klein is ook fijn!’

‘Verwennen’?!

Natuurlijk is het prima om jezelf wat extra te verwennen. De vraag is alleen op welke manier je dat doet. Wanneer je dit doet door extra veel (ongezonde) calorieën naar binnen te werken, krijg je daar ongetwijfeld spijt van. Niet alleen op de korte termijn, omdat je je misschien opgeblazen en akelig kunt voelen. Maar ook op de wat langere termijn, omdat al die extra calorieën in de vorm van vet worden opgeslagen in je lijf. Uiteraard ben je dan altijd welkom bij mij als je hulp wilt om de gevolgen weer weg te werken! Maar voorkomen is toch echt beter dan genezen! Ga dus op zoek naar andere manieren om een extra positieve draai aan deze kerstdagen te geven.

Lekkere alternatieven

Je kunt het ook zoeken in fijne muziek, een leuke film, een lekker boek, een ouderwets spelletje, wat meer diepgang in de gesprekken, een speurtocht met de kinderen. Of ga een extra rondje lopen en geniet van alle prachtige kerstversieringen. En als je in de gemeente Nijkerk woont, vind je het misschien wel leuk om kerststallen te gaan gluren. Dit kan behalve in Nijkerk ook in Nijkerkerveen en Hoevelaken. Kijk voor meer informatie op de facebook pagina van Kerststallen Gluren. Of klik hier voor de plattegrond.

Tips om je goed te blijven voelen

Maar evengoed blijft december met alle culinaire verleidingen een lastige maand wanneer je op je gewicht en je gezondheid wilt letten. Daarom een paar praktische tips om te voorkomen dat je aan het einde van de dag voor pampus op de bank hangt. Ongetwijfeld weet je dit allemaal al, maar het helpt soms om het nog eens extra te horen.

Daar gaan we:

  1. Bedenk vooraf duidelijk wat je wel en niet wilt eten en drinken! Door dit goed in beeld te hebben, kun je beter voorkomen dat je je grenzen overgaat.
  2. Neem van alles een kwart minder dan dat je normaal zou opscheppen. Zo kun je van alles genieten, zonder direct te veel over de schreef te gaan.
  3. Kies indien mogelijk wel voor wat extra groenten. Deze zorgen voor verzadiging, maar leveren in verhouding de minste calorieën.
  4. Eet bewust, neem kleine hapjes, kauw goed en proef alles met aandacht!
  5. Leg tussendoor je bestek steeds neer.
  6. Wees matig met alcohol. Als je lichaam de alcohol aan het verwerken is, kan het niet tegelijkertijd met je eten aan de slag. Hierdoor is het risico op een vervelend gevoel in je buik groter.
  7. Neem naast iedere alcoholische consumptie een glas water.
  8. Zorg dat je niet ‘rammelt van de honger’ wanneer je aan tafel gaat. Zo verklein je het risico dat je te veel eet. Dit kan door een extra glas water te drinken of een bak koffie/thee voor je aan tafel gaat. Wat ook een goede hongerstiller is, is een bakje (magere of halfvolle) yoghurt of kwark, een uurtje voor je gaat eten.
  9. En tenslotte: geniet vooral van alles wat je wél eet!

Bankhangen of er even uit?

Als je dan na de maaltijd ook nog even een rondje in de buitenlucht gaat lopen, kun je er zo voor zorgen dat je spijsvertering nog een extra stimulans krijgt. Door bovenstaande tips op te volgen èn na het eten even in beweging te komen, kun je voorkomen dat je je voelt als een volgepropt worstje. Want wees eerlijk, dat is toch echt geen pretje! Bedenk dus vóóraf hoe jij jezelf ná het kerstdiner wilt voelen. En trek je plan. Succes ermee!

Gezellige, lichte kerstdagen toegewenst!