Emotioneel en metaal gezond met de Bep-methode

De Bep-methode 

Als alles met elkaar samenhangt  in het leven is het handig dat je deze verbindingen gaat zien en ze samen in balans kunt brengen.


6 Pijlers3 Niveaus4 Processen
  • Waarnemen
  • Blauwdruk
  • Loslaten
  • Leef in het nu
  • Ontwikkel jezelf
  • Zelfleiderschap

  • Fysiek
  • Emotioneel
  • Mentaal

  • Bewustwordingsproces
  • Herstelproces
  • Acceptatieproces
  • Creatieproces


      


Een bloem kan pas bloeien als deze wortels heeft. Zo is het ook met jou!

Iedere bloem is weer anders, als hij in de bol een tulp is kan deze nooit uitgroeien tot een roos. En zo is het ook met jou!
Een tulp in een tulpenveld heb ik nooit horen zeggen "ik wou dat ik een roos was".
Dat is precies wat ik veel mensen wel hoor zeggen. Dat is zonde omdat jij dan niet leeft wie je bent!




"Everybody is a gEnius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live his whole life believing its stupid                 bep-methode                                                                                         ~Albert Einstein~



Leer jezelf echt kennen

Het is belangrijk dat je jouw blauwdruk kent en dat je dit accepteert. In jouw blauwdruk ligt de basis voor jouw leven. Binnen de BeP-Methode start je met het maken van jouw blauwdruk. Een blauwdruk kun je alleen maar maken als je bewust bent van wie je bent. In jouw blauwdruk liggen je kernkwaliteiten, je waarden, je allergien en je potenties vast.
Om bij jouw blauwdruk te komen maak ik gebruik van een bewustwordingsproces. Tijdens dit proces komen de volgende aspecten aan bod:

  • Meditatie
  • Dagdromen
  • Voice DialoqueReflecteren

Waarom mediteren? Met mediteren kom je in een staat van rust en dichter bij je zelf. Dit is belangrijk voor het maken van jouw blauwdruk opdat deze dan voortkomt uit jezelf en niet vanuit je ego. Hier zullen we iedere lesdag mee beginnen en afsluiten.
Studies wijzen uit dat mediteren goed is voor de volgende 4 punten met alle positieve gevolgen van dien.


1. Je hersenen maken meer grijze stof aan. Deze grijze stof zorgt ervoor dat je informatie beter kunt verwerken, dat je minder zelfzuchtig wordt en dat je je minder eenzaam voelt.
2. Je lichaam maakt meer antistoffen aan. Deze antistoffen zorgen voor een positiever immuunsysteem.
3. Mediteren verlaagt de aanmaak van cortisol (stresshormoon).
4.Mediteren vermindert pijn en depressie.

Waarom dagdromen? Dagdromen is een van de krachtigste technieken om tot grote hoogtes te komen. Als je het kunt dromen, kun je het waarmaken.
Dromen in een belangrijk onderdeel van het creatieproces welke we ook inzetten t.b.v. zelfleiderschap.

Wat is Voice Dialoque? Je bent echt niet de enige die stemmetjes heeft en je bent ook niet gek hoor. Als ik iets wil gaan ondernemen komt er meteen een stemmetje dat zegt dat ik het niet kan, dan nog een die zegt dat ik te moe ben, dan nog een die zegt dat ik eerst nog moet leren. Zo kan ik wel doorgaan met een hele reeks stemmetjes. In een Voice Dialoque sessie ga je deze stemmetjes een stem geven. Je gaat er naar luisteren en vervolgens kun je er mee in gesprek gaan. Dit helpt om voor jezelf helder te krijgen wat wel en wat niet in jouw blauwdruk thuis hoort.

Na de blauwdruk is het tijd om oude ballast los te laten zodat je ruimte in je hoofd en lijf hebt om verder te gaan.

Ruim je rommel op!

“Als je niet meer in de rommel wil leven ga je ook eerst je huis opruimen en schoonmaken. Maar als het om emotionele ballast gaat vergeet je het opruimen, maar wil je wel met een schone lei verder leven. Dat is niet logisch, je kunt geen nieuwe patronen boven op oude patronen bouwen.”

Om het verleden los te kunnen laten moeten we het eerst opzoeken en ervan herstellen. Hiervoor maak ik gebruik van het herstelproces. En worden pijnpunten, triggers voor later, in jou gecreerd door iedere niet vervulde behoefte. 
Tijdens dit proces komen de volgende aspecten aan bod:

  • Innerlijk kind
  • Emotieleer
  • Geweldloze communicatie
  • Grenzen stellen
  • (familie) opstellingen
  • Overtuigingen loslaten
  • EFT (Emotional Freedom Technique)
  • Ademwerk & yoga


Innerlijk kind: Je komt wel eens in situaties waar je ineens heel heftig reageert. Alsof het iets binnen in jou triggert. Ik kan je geruststellen, dat is precies wat er gebeurt. Deze triggers heten pijnlichamen of pijnpunten. De meeste pijnpunten worden gecreëerd in je jeugd. Als gevolg van zo’n pijnpunt ga je jezelf beschermen. Deze bescherming zorgt ervoor dat je door kunt gaan met leven zonder dat je steeds herinnert wordt aan je pijnpunt. Op het moment dat je in zo’n situatie zit kan dit heel handig zijn. Als je uit de situatie gestapt bent zal deze bescherming je alleen maar belemmeren om verder te groeien en te bloeien. Je begrijpt dat het noodzakelijk is dat je deze belemmerende beschermlaagjes inclusief de pijnpunten weer heel maakt.
Hiervoor maak ik gebruik van de innerlijk kind methode zowel voor het in kaart brengen van deze pijnpunten en jezelf ervan te laten herstellen.
Door met jouw innerlijk kind aan de slag te gaan en van de pijn te herstellen hoef je als volwassene niet meer vanuit jouw kind zijn te reageren. Ofwel, je hoeft niet meer kinderachtig te doen en te denken. Je hebt dan de ruimte om te reageren als een waardig volwassen persoon.

Note: Als er bij jou vele en/of diepe pijnpunten liggen is het raadzaam om hier in enkele privé sessies met mij aan te werken op dat ook jij deze belemmerende lagen los kunt laten. Tijdens deze sessies maak ik gebruik van de sadoma methode.
De sadoma methode is een methode waarbij we samen de beschermlaagjes afpellen als bij een ui om zo tot de kern te komen en ook deze te helen.

Emotieleer: Niemand kan er aan ontsnappen, iedereen heeft ze. Toch lijken ze vaak niet geaccepteerd te worden. Jammer, want ze hebben een prachtige functie.
Je gaat leren wat emoties zijn, waar ze vandaan komen, hoe je ze kunt observeren en hoe je ze kunt inzetten ter ondersteuning van jouw persoonlijke ontwikkeling. Onder emoties liggen vaak behoeften.
Er zijn 6 basisbehoeften die iedereen heeft. Je gaat dan ook leren hoe je die behoeften, al dan niet zelf, kunt vervullen.

Geweldloze communicatie: Geweldloze communicatie omvat zowel het bewustwordingsproces, het herstelproces, het acceptatieproces en het creatiesproces. Het is een handvat die je dan ook op alle niveaus van je leven kunt inzetten. Het leert je feitelijk waar te nemen wat er is, te voelen wat het met jou doet, welke onvervulde behoefte er onder ligt, inzicht te krijgen hoe dit voor de ander is en hoe je op een fijne manier je eigen veranwoording kunt nemen en de veranwoordelijkheid van de ander ook bij die ander laat.

Grenzen stellen: De een vind het heel makkelijk de ander wat moeilijker. Feit is dat iedereen grenzen nodig heeft.
Grenzen stel je niet alleen voor jezelf maar ook voor de ander. Je gaat leren hoe dit voor jou is, welke overtuiging er achter zit en hoe je dit kunt inzetten op een manier die goed voelt voo jou.

(Familie)Opstellingen: Vaak kom je op dit punt van emoties en behoeften weer situaties tegen waarin het lastig om te gaan dat wat er in jouw leven speelt. Dit gaan we in kaart brengen door middel van (familie)opstellingen.
Wat zijn opstellingen? Alles behoort toe aan een systeem. De aarde heeft een plek in het systeem universum, jij hebt een plek in het systeem familie, jij hebt een plek in het systeem werk, jij hebt een plek in het systeem Nederland, Nederland heeft een plek in het systeem Europa en alle cellen in jouw lichaam hebben een plek in het systeem jouw lichaam.
Opstellingen is een techniek waarbij je de plek van personen en/of dingen in kaart brengt zoals ze nu zijn. Dat ze nu zo zijn hoeft niet te betekenen dat dit ook zo moet blijven, met een opstellingen kun je het systeem in beweging zetten. Hierdoor kunnen personen of producten weer hun eigen plek binnen het systeem innemen. Ook kun je zo tot behoorlijk wat inzichten komen en het kan zeer confronterend zijn.

Overtuigingen loslaten: Byron Katie is de auteur van het boek: de 4 vragen die je leven veranderen. Deze vragen helpen je bij het onderzoeken en loslaten van overtuigingen.
Loslaten is makkelijker gezegd dan gedaan en dat heeft een reden, je moet er wat mee gaat doen, hoe vervelend dat ook is.
Je kunt iets dan ook niet echt loslaten , wel oplossen, onderzoeken en een nieuwe bestemming geven. Dan laat het jou los.
Dat is vaak lastig bij oude patronen en overtuigingen. Hier kunnen de 4 vragen van Byron Katie jou helpen.

EFT (emotional freedom technique): Dit is een techniek waarbij je jouw hersenen gaat resetten, net zoals je bij een computer kunt doen.

Ademwerk: Door gastdocente Saskia Hanenwinckel van Zie Mij. Met lichaamswerk, waar ook ademwerk onder valt, laat je lichaam en je mind oude stukken los en ruim je lekker op. 


Leef in het nu!

“Als je je been breekt ga je naar de dokter en neem je rust, als je teleurgesteld raakt in jezelf ga je gewoon door. Dat is niet logisch, je psychische klacht neemt hierdoor alleen maar toe en zal op den duur veranderen in burn-out, depressie, eenzaamheid en nog meer teleurstelling.”

Om volledig in het nu te leren leven maak ik gebruik van het acceptatieproces. Tijdens dit proces komen de volgende aspecten aan bod:

  • Geweldloze communicatie
  • Mediteren
  • Fysieke gezondheid
  • De kracht van kwetsbaarheid
  • Compassie
  • Strategie
  • Ontwikkel je eigen toolkit bij emotionele ongemakken

Fysieke gezondheid: Je leert welk effect voeding , beweging, rust en stress op je lichaam heeft. Je wordt je bewust van jouw behoeften op het gebied van fysieke gezondheid en hoe je dit aan kunt pakken op een manier dat jij je er goed bij voelt om dit te blijven doen.

De kracht van kwetsbaarheid: Kracht en kwetsbaarheid zijn niet twee woorden die je vaak in dezelfde zin tegen zult komen. En toch, als je je kwetsbaar opstelt wordt je een daadkrachtiger persoon. Zonder angst geen lef!
Kwetsbaarheid maakt je niet alleen krachtiger, het maakt je ook gelukkiger omdat je jouw leed deelt met een ander.
Let wel op: kwetsbaarheid is iets anders dan slachtofferschap! Waar het tonen van jouw kwetsbaarheid je menselijke maakt, is het slachtofferschap slechts een rol die je speelt.

Compassie: Word je eigen beste vriend(in). Om te kunnen groeien in het leven is het belangrijk dat je jezelf niet afstraft voor de "fouten" die je maakt. Je gaat leren hoe je jezelf kunt toespreken op een manier die accepterend en opbouwend is. Zonder fouten kun je niet leren!

Strategie: Waar kom je vandaan? Waar ben je nu? En waar ga je naartoe?
Nadat je het bewustwordingsproces en herstelproces hebt doorlopen is het van belang dat je een doel voor ogen hebt van waar je heen wilt vanuit de positie waarin je je nu bevind. Om in het nu te leven en daar rust te vinden is van belang dat je weet dat jij je op de goede weg bevind. Je strategie heb je niet alleen in het acceptatieproces nodig om het makkelijker te maken, maar ook in het creatieproces waar deze uiteraard een grotere rol speelt.

Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen leven!

Om tot jouw eigen leven te komen en alle maatschappelijke overtuigingen los te laten maken we gebruik van het creatieproces. Tijdens dit proces komen de volgende aspecten aan bod:

  • Strategie
  • Dagdromen
  • Zelf leiderschap
  • Jouw plaats innemen

Zelf leiderschap: Verantwoording nemen voor je eigen leven en de verantwoording van een ander terug geven is heel belangrijk in je leven. Dat mag duidelijk zijn. Hierbij is het van belang dat je jouw plaats inneemt in het systeem (opstellingen). Om dit liefdevol, bewust en met compassie te doen heb je handvatten en training nodig. De meeste heb je eerder in de BeP-Methode al voorbij zien komen. Het is nu tijd om ze samen te bundelen voor optimaal resultaat.

Jouw plaats innemen: Vaak gaat dit onderwerp gepaard met de nodige maatschappelijke overtuigingen met betrekking tot egoïsme. We onderzoeken het verschil tussen egoïsme, assertiviteit en gewoon geloven in jezelf en jezelf op waarde schatten